Dialog
Nærvær
Vi bestræber os på at
- sætte ord på handlinger og følelser
- tolke barnets behov
- medinddrage
- være lyttende og imødekommende
Åbenhed
Vi bestræber os på at
- den voksne ser sig selv som rollemodel
- møde barnet positivt og anerkendende
- møde barnet med oprigtighed
- vores forventninger er klare og tydelige
- være klare og tydelige i vores kommunikation
Udvikling
Læringsmiljø
Vi bestræber os på at
- tage udgangspunkt i barnets styrkesider
- skabe et godt læringsmiljø for alle
- være og tænke inkluderende
- imødekomme barnets individuelle behov og mange måder at lære på
- barnet lærer at tage ansvar
Tryghed
Vi bestræber os på at
- skabe tryghed gennem daglige rutiner og gentagelser
- skabe gode relationer barn/barn, barn/voksen
- være nærværende
Respekt
Anerkendelse
Vi bestræber os på at
- barnet føler sig set og hørt
- respektere barnets grænser
- barnet lærer, at vi taler ordentligt til hinanden
- barnet lærer at vente på tur
- have synlige mål og forventninger til børn og elever
Empati
Vi bestræber os på at
- anerkende barnets følelser
- møde barnet der hvor det er
- barnet mødes af tålmodige voksne