Fælles syn på børnene
- Det enkelte individ er unikt, skal føle sig set og har ret til at blive mødt med respekt.
- Børn har lyst til og behov for at udforske verden og tage den i besiddelse.
- Børn er født med forskellige potentialer, der skal udfordres og det hele barn udvikler sig gennem mange måder at lære på.
- Alle børn har ret til at være en del af et udviklende fællesskab.
- Børn har brug for nærværende og engagerede voksne.
Læringssyn
- Læring sker i et fællesskab med andre og udvikler hele barnet – det vil sige intellekt, tanker, værdier, følelser og handlinger.
- Der er sket læring, når barnet kan noget og ved noget, det ikke kunne før.
- De krav der er til læring tilgodeses bedst, når barnet gør ting af lyst og interesse og kan se meningen med aktiviteten.
- Læring sker bedst, når barnet mødes af anerkendende voksne, der er nysgerrige og undersøgende sammen med barnet.
- Børn lærer af at eksperimentere og undre sig i et læringsmiljø, hvor alle føler sig trygge ved at stille spørgsmål og hvor fejl hilses velkomne og ses som en mulighed for læring.
- Der er mange måder at lære på og ud fra vores kendskab til det enkelte barns viden og kunnen tilrettelægges lege- og læringsaktiviteter, som tilgodeser den måde, hvorpå det enkelte barn lærer bedst.
- Læring kan finde sted overalt og vi inddrager gerne lokalområdets ressourcer for at understøtte og variere læringsforløbene.