Fælles syn på børn og læring

Fælles syn på børnene

• Det enkelte individ er unikt, skal føle sig set og har ret til at blive mødt med respekt.
  • Børn har lyst til og behov for at udforske verden og tage den i besiddelse.
  • Børn er født med forskellige potentialer, der skal udfordres og det hele barn udvikler sig gennem mange måder at lære på.
  • Alle børn har ret til at være en del af et udviklende fællesskab.
  • Børn har brug for nærværende og engagerede voksne.

Læringssyn

• Læring sker i et fællesskab med andre og udvikler hele barnet – det vil sige intellekt, tanker, værdier, følelser og handlinger.
  • Der er sket læring, når barnet kan noget og ved noget, det ikke kunne før.
  • De krav der er til læring tilgodeses bedst, når barnet gør ting af lyst og interesse og kan se meningen med aktiviteten.
  • Læring sker bedst, når barnet mødes af anerkendende voksne, der er nysgerrige og undersøgende sammen med barnet.
  • Børn lærer af at eksperimentere og undre sig i et læringsmiljø, hvor alle føler sig trygge ved at stille spørgsmål og hvor fejl hilses velkomne og ses som en mulighed for læring.
  • Der er mange måder at lære på og ud fra vores kendskab til det enkelte barns viden og kunnen tilrettelægges lege- og læringsaktiviteter, som tilgodeser den måde, hvorpå det enkelte barn lærer bedst.
  • Læring kan finde sted overalt og vi inddrager gerne lokalområdets ressourcer for at understøtte og variere læringsforløbene.