Personalet som reflekterende praktikere
På vores skole arbejder vi på at integrere Rasmus Alenkærs teori om pædagogisk værtskab som et centralt begrebsapparat for didaktik. Vi fokuserer på at være reflekterende praktikere, der skaber rammerne for god undervisning med vægt på deltagelsesmuligheder for alle børn. I tråd med Billund Kommunes syn på børn og unge anerkender vi, at alle har et medfødt potentiale og stræber efter at gøre deres bedste. Derfor tilstræber vi, at undervisningen giver dem de optimale muligheder for at udnytte dette potentiale.
Inddragelsen af børn og unge er også en central del af Billund Kommunes Børne- og Ungesyn. I vores pædagogiske tilgang er elevernes medværtskab essentielt. Gennem medværtsskab giver vi eleverne mulighed for at spille en aktiv rolle i skabelsen af et trygt og inkluderende læringsmiljø. Eleverne bidrager ikke kun til deres eget velbefindende, men også til fællesskabet som helhed.
Ved at implementere Alenkærs faser i vores praksis får både elever og lærere mulighed for at udvikle deres værtskabskompetencer. Lærerne arbejder på at tilpasse undervisningen til hver elevs behov, mens eleverne lærer at tage ansvar for deres egen og hinandens trivsel. Dette samarbejde giver grobund for at skabe et stærkere og mere engageret læringsmiljø, hvor alle kan vokse og trives.