Når lærere giver eleverne mulighed for at konstruere figurer og lege med dimensioner, mens de udforsker geometri, bliver matematik mere tilgængeligt for alle
Edutopia besøgte Vorbasse Skole og oplevede et spændende samarbejde mellem lærere og pædagogiske konsulenter, der stræber efter at gøre undervisningen levende og elevstyret. Eleverne kastede sig ud i et geometri-forløb, der brød med de traditionelle metoder og satte hænder og kreativitet i spil.
Med pinde, ler og gennemsigtige plexiglasoverflader blev eleverne arkitekter af egne 3D-konstruktioner, hvor de eksperimenterede med former, vinkler og stabilitet.
Forskning viser, at hands-on aktiviteter i matematik skaber en dybere forståelse, og på Vorbasse Skole var det tydeligt, hvordan praktiske udfordringer kunne forvandle komplekse emner til spændende og konkret læring. Her byggede eleverne ikke bare figurer – de byggede viden, selvtillid og glæde ved at lære!
Se video fra forløbet her: