Projektbaseret læring på Skolen
På vores skole tror vi på, at eleverne lærer endnu bedre, når de engageres i projekter, der gør læring konkret og virkelighedsnær. Med projektbaseret læring (PBL) involveres eleverne i tre til fire større projektforløb årligt fra 0. til 8. klasse. Her bliver læring en rejse, hvor nysgerrighed, samarbejde og kreativitet står i centrum.
Strukturen bag vores PBL-forløb
Vi starter hvert forløb med en Hookweek, hvor eleverne gennem spændende aktiviteter og inspirerende oplæg vækkes til nysgerrighed og får indblik i projektets tema. Forløbet styres af engagerende spørgsmål, som sætter retningen for deres undersøgelser og giver dem ejerskab over læringsprocessen. Undervejs arbejder eleverne med at udvikle et eller flere produkter – om det er en model, et dramastykke eller en podcast, som afspejler deres nyerhvervede viden. Forløbet afsluttes med en fremvisning, hvor eleverne får muligheden for at præsentere deres arbejde og svar til et autentisk publikum af gæster med særlig interesse for emnet, og til sidst fejres projektets afslutning, som anerkender deres indsats og resultater.
Samarbejdet med Louise Klinge – En forskningsbaseret tilgang til trivsel og læring
Vi har været stolte af at samarbejde med forskeren Louise Klinge, som er anerkendt for sin forskning i relationskompetence og læring gennem leg. Med en solid baggrund i både forskning og praksis har hun arbejdet med at udvikle pædagogiske miljøer, der understøtter børns trivsel og læring. Hun har gennem årene bidraget med indsigtsfulde analyser af, hvordan tryghed, autonomi og meningsfulde relationer skaber et optimalt læringsmiljø. Hendes forskning er anvendt på skoler både i Danmark og internationalt, og hendes arbejde inspirerer til læringsmetoder, hvor børnenes udvikling og engagement er i fokus
Louise Klinge har siden 2022 hjulpet os med at styrke vores tilgang til PBL. Louise Klinge har med sin forskningsindsats på vores skole analyseret, hvordan projektbaseret læring kan fremme børns trivsel og faglige udvikling. Gennem omfattende feltarbejde, observationer og sparring med både elever og personale har hun bidraget med vigtige indsigter i pædagogiske arbejde med PBL. I 2024 afsluttede hun hendes arbejde på skolen med en afslutningsrapport, som fremhæver PBLs positive effekt på elevernes engagement og sociale trivsel. Hendes forskning peger på, at når eleverne oplever tryghed, autonomi og betydningsfulde relationer, skabes de bedste betingelser for en dyb og varig læring.
På vores skole er PBL mere end en undervisningsmetode – det er en indarbejdet tilgang, hvor vi tilstræber at skabe en læringskultur, der støtter elevernes lyst til at lære og udvikle deres potentiale.